verspil-mij-nietje

geplaatst in: Woord van de dag | 0

Trouw schreef gisteren over de kortingsacties bij supermarkten met producten die hun uiterste houdbaarheidsdatum hebben bereikt. Vaak plakt de supermarkt er op die datum een kortingssticker op om de consument te verleiden het product alsnog te kopen (om het dezelfde dag nog te consumeren).

De directe aanleiding voor het krantenartikel is een nieuwe actie van Lidl, ‘Verspil mij niet’, die alleen al met de naam een directe morele relatie legt met de wereldwijde strijd tegen voedselverspilling. De actie van Lidl komt erop neer dat producten op hun uiterste houdbaarheidsdatum voor een of twee kwartjes te koop worden aangeboden, mét een duidelijk moreel appel aan de consument: ‘Verspil mij niet’.

Het werkt in elk geval voor de supermarkt, want de aldus met korting aangeboden producten blijken de gewone winkelverkopen niet te hinderen. Bovendien leiden ze niet tot extra afval bij de consument:

De ‘verspilmijnietjes’ in de winkel zorgen dus niet voor extra afval thuis.

Verspilmijnietje – zoals Trouw het woord spelt – is in potentie een aantrekkelijke soortnaam voor producten die op hun uiterste houdbaarheidsdatum met korting worden verkocht, maar dan moet het woord natuurlijk wel eerst ingang vinden bij Lidl en vooral bij de klanten van die supermarkt. Het woord is overigens gevormd naar analogie van vergeet-mij-nietje en vereist daarom wel een andere spelling dan in Trouw.

Definitie

verspil-mij-nietje (het, -s) product dat op de uiterste houdbaarheidsdatum met korting wordt verkocht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *