bijlesgeneratie

geplaatst in: Geen categorie, Woord van de dag | 0

Elke tijd krijgt de generatie die hij verdient. In onze tijd is dat de bijlesgeneratie. Dat woord maakt vandaag zijn mediadebuut in De Volkskrant. Aanleiding is het boek De bijlesgeneratie van Louise Elffers, dat vandaag verschijnt. Het gaat over het schaduwonderwijs (onder meer bijlessen), dat ouders inkopen om ervoor te zorgen dat hun kinderen eerst een zo hoog mogelijk schooladvies krijgen en vervolgens het onderwijs op de geadviseerde school succesvol afronden. Dat is belangrijk, omdat een hoge opleiding in onze maatschappij nu eenmaal meer kansen biedt: meer baanzekerheid, meer inkomen en misschien zelfs meer levensgeluk.

Omdat – in tegenstelling tot vroeger – het stapelen van opleidingen nu moeilijker is dan vroeger, hebben leerlingen in feite maar één kans in hun leven: wie op de basisschool geen vwo- maar een vmbo-advies krijgt, heeft vrijwel geen kans meer op termijn door te stromen naar hbo of universiteit. Vandaar dat het schaduwonderwijs een snel groeiende economische factor wordt.

In tegenstelling tot bijlesgeneratie, dat als nieuw woord het Woord van de Dag is, is schaduwonderwijs al behoorlijk ingeburgerd. Dat woord maakte zijn mediadebuut in 2011, maar is sinds eind 2016, begin 2017 algemeen gangbaar geworden als verzamelnaam voor ondersteunend onderwijs in de vorm van huiswerkbegeleiding, bijles en examentraining. Vandaar dat schaduwonderwijs in oktober 2017 voorlopig is toegevoegd aan de online-editie van de Dikke Van Dale:

Schaduwonderwijs kost geld. Wie onbemiddeld is, kan zich dat niet permitteren, waardoor dit type onderwijs uiteindelijk de kansenongelijkheid intact houdt tussen kinderen van bemiddelde en armere ouders (of ouders die liever hun geld aan andere zaken uitgeven dan aan schaduwonderwijs).

Definitie

bijlesgeneratie (v, g.mv.) generatie bestaande uit mensen van wie de schoolkeuze mede beïnvloed is door het al dan niet beschikbaar zijn van toegankelijk schaduwonderwijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *