taalpardon

taalpardon

geplaatst in: Woord van de dag | 0

‘Terminaal Nederlands’, zo typeert Nausica Marbe vandaag in de Telegraaf het gebrekkige Nederlands van de toekomstige puik der natie: jongeren zullen in de toekomst op school geen goed Nederlands leren omdat de docenten die nú worden opgeleid onze taal blijkbaar niet meer hoeven te beheersen. Althans, een paar hogeschoolbazen willen dat ‘lerarenopleidingen (…)  meer bicultureel worden’, waarbij bicultureel staat ‘voor aanpassing aan allochtonen die incorrect Nederlands spreken.’

Immers, ‘wat maakt het nou uit hoe een leraar iets schrijft of zegt, als-ie maar communiceert, beweren deze deskundigen,’ schrijft Marbe. Nederlands leren past blijkbaar niet in de inclusieve samenleving. Zo vindt een van de hogescholiërs dat ‘taal het wij-zij-uitslutingsmechanisme activeert’. Marbe brengt daartegenin dat wie niet let op lidwoorden en dt-fouten’ al snel ‘een onverstaanbare taalsloddervos’ wordt. En dat we dat accepteren, is van de gekke, vindt de Telegraaf-columniste: van technici en chirurgen – ongeacht of ze een Nederlandse of een migratieachtergrond hebben – wordt perfectie verwacht, maar van leraren blijkbaar niet.

Marbe ergert zich mateloos aan ‘onderwijsbobo’s die vanuit hun autochtone luie stoel dicteren wat de allochtoon moet doen en laten in het Nederlands’. En dan komt eindelijke de zin met het Woord van de Dag: ‘Wie volhoudt dat de zogenaamde ’biculturelen’ een taalpardon verdienen, beweert impliciet dat die arme drommels niet in staat zijn correct Nederlands te leren.’ Zo debuteert taalpardon, dat dus zoiets betekent als ‘generaal pardon voor wie het Nederlanderschap verworven heeft, maar de taal niet of nauwelijks beheerst’.

Marbe vervolgt haar boutade door het op te nemen in Nederland geboren jongeren met een migratieachtergrond. ‘Zoals mijn half-allochtone kinderen, die op het vwo zitten met hun Nederlands dat ze mede geleerd hebben van een moeder die pas op haar achttiende haar nieuwe taal in haar nieuwe land bij elkaar moest sprokkelen. Waarom zouden anderen dat niet kunnen? Waarom moeten die in beroerd Nederlands blijven steken?  (…) Ziehier een écht staaltje structureel racisme: bij de megakoepels van het onderwijs, vermomd als frisse diversiteitsvriendelijkheid.’

Geen speld tussen te krijgen.

Laat een reactie achter