laadpaalklever

geplaatst in: Woord van de dag | 1

In de strijd tegen de laadpaalklever heeft Tesla onlangs stekkergeld geïntroduceerd. De Volkskrant schrijft er vandaag over en introduceert daarmee in één klap twee nieuwe woorden in onze taal.

Stekkergeld is geld dat Tesla-rijders moeten betalen als ze hun auto langer dan noodzakelijk laten staan bij de superchargers waaraan ze de accu van hun auto kunnen opladen. Zulke laadpaalklevers, die het laadpunt als gratis parkeerplaats gebruiken, moeten voortaan 35 cent gaan betalen voor elke minuut die ze met een reeds opgeladen accu bij de supercharger staan en het laadpunt dus bezet houden voor andere Tesla-rijders met een (bijna) lege accu.

De verwachting van de Volkskrant is dat ook bij andere publieke laadpalen op niet al te lange termijn stekkergeld aan laadpaalklevers in rekening zal worden gebracht. Zo’n ‘boete’ werkt namelijk. Onderzoek heeft uitgewezen dat al bij 1 euro per uur aan stekkergeld (…) 94 procent van de chauffeurs [zegt] zijn volgeladen auto te zullen weghalen’, aldus de Volkskrant.

Laadpaalklever kan worden geparafraseerd als auto (of autobezitter) die als het ware vastgeplakt zit aan een laadpaal. Het woord is op vergelijkbare wijze gevormd als bankklever (iemand die niet ondernemend is, maar al zijn tijd zittend of hangend op de bank doorbrengt) en nestklever (jongvolwassene die tot vervelens toe bij zijn ouders blijft wonen), maar herinnert ook aan plucheplakker (po­li­ti­cus die ge­hecht is aan het re­ge­rings­plu­che, aan de macht).

  1. M.H.

    Stekkergeld is dus gewoon een populaire term voor iets wat al jaren bestaat; het connectietarief. Het tarief dat je betaalt tijdens en/of ná het laden omdat je een connectie hebt met een laadpaal.

    Stekkergeld zal waarschijnlijk niet heel goed werken, aangezien de meeste rijders zakelijk/lease zijn en zij die kosten niet ‘voelen’. Bovendien verlaagt het de parkeerdruk niet als ze het vak leegmaken voor een fossiele brandstof auto. De parkeerdruk wordt alleen maar hoger. Een betere oplossing is gewoon méér laadpunten neerzetten naar bezettings ratio. Dit is makkelijk te meten en te realiseren. Mensen die bijvoorbeeld bij de Ikea aan het laden zijn, gaan echt niet na een uurtje naar buiten om hun auto te verplaatsen. Dat is vaak praktisch ook heel lastig. Dus nee, stekkergeld is een pleistertje voor een veel groter probleem, het verwachtte tekort aan
    laadpunten op diverse parkeergelegenheden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *