De wereld van glitter en glamour

geplaatst in: Uitdrukkingen | 0

Ruim 60 jaar geleden, in 1954, introduceerde de Zuid-Afrikaanse Rembrandt Groep de eerste filtersigaret op de Zuid-Afrikaanse markt: Peter Stuyvesant. Een paar jaar later volgde de eveneens succesvolle introductie in Europa. In Nederland appelleerde de naam van de sigaret meteen aan chauvinistische gevoelens. Het sigarettenmerk was immers vernoemd naar de Nederlander Peter Stuyvesant (ca. 1612-1672), de eerste gouverneur van de kolonie Nieuw-Amsterdam (het huidige New York).

Aan naamsbekendheid kwam het sigarettenmerk in de polder dan ook niets tekort: het kon meeliften op de al aanwezige bekendheid van een nationale held. Al snel werd het sigarettenmerk in een grootscheepse reclamecampagne geassocieerd met de werkelijkheid van the rich and the famous: ‘de wereld van Peter Stuyvesant’. De verborgen verleider in die slogan is dat je vanzelf tot die wereld gaat behoren als je maar vaak genoeg Peter Stuyvesant rookt. De slogan sloeg aan. Althans in onze taal, want in minder dan geen tijd werd de wereld van Peter Stuyvesant een gevleugeld woord in de betekenis ‘de wereld van glitter en glamour’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *