Een zorgloket wordt de laatste tijd gebruikt ter aanduiding van een loket, bv. in een postkantoor, waar de burger met zijn zorgbehoeften terecht kan en thuiszorg en medische hulpmiddelen (bv. een rollator) kan aanvragen.
Zorgloket heeft de afgelopen tijd een boeiende betekenisontwikkeling doorgemaakt. Aanvankelijk werd zorgloket vooral overdrachtelijk gebruikt, voor een (gemeentelijke) dienst waar je als burger met je zorgbehoeften kunt aankloppen. Dat was in eerste instantie bepaald niet een concreet loket (‘raampje of raamvormige opening in een deur, muur enz. waardoor communicatie tussen twee ruimten mogelijk wordt, m.n. bij openbare instellingen zoals postkantoren, spoorwegstations’), maar een instantie, een telefoonlijn of een zogeheten digitaal loket: een website waar je met je vragen en verzoeken terechtkunt.
Met het installeren van echte loketten, eerder al in gemeentehuizen, nu dus ook in postkantoren, wordt zorgloket nu, in tweede instantie, ook een loket in eigenlijke zin. Deze betekenisontwikkeling van zorgloket is omgekeerd aan de meer gebruikelijke ontwikkeling dat een woord eerst in eigenlijke en vervolgens pas in figuurlijke zin gebruikt wordt.
Geef een reactie