Het Financieele Dagblad schrijft vandaag over de zaak die vertegenwoordigers van de vleesindustrie hebben aangespannen tegen producenten van vegetarische of veganistische alternatieven die hun producten namen geven die doen denken aan vleesproducten. Denk aan veggieburger en vegaworst. Het is duidelijk dat de columnist die hierover schrijft het nogal treurig vind als je als voedseltaalpurist je product probeert te verdedigen:
Als dit soort ‘hotdogpopulisme’ je sector moet beschermen heb je óf geen echte problemen óf je prioriteiten niet op orde.
Hotdogpopulisme is een mooi woord, al was het maar omdat met een hotdog geen hete hond wordt aangeduid, maar een worstje van rund- en ander slachtdierenvlees, en dat zo’n product ook vaak niet heet wordt opgediend. Anders gezegd: een naam dekt de lading vaak niet.
Hotdogpopulisme is de Nederlandse pendant van hotdog populism, dat in de Engelse krant The Guardian debuteerde. Die krant had het woord opgetekend uit de mond. van een Oostenrijks lid van het Europees Parlement: Anna Stürgkh. Die heeft gezegd:
“A beef tomato doesn’t contain any beef … Ladies’ fingers are not made of actual ladies’ fingers. Let’s trust consumers and stop this hotdog populism.’
(Beef tomato is Engels voor vleestomaat en ladies’ fingers is de naam van de okra.
Definitie
hotdogpopulisme (het, g.mv.) populisme dat zich richt tegen de naamgeving van vegetarische en andere levensmiddelen waarin namen van vleesproducten zijn verwerkt, zoals burger en worst
Geef een reactie